Corto Maltese: Na Syberii
Corto Maltese nie ustaje w poszukiwaniu przygód albo to one ciągle znajdują jego. Tym razem akcja opowieści Hugo Pratta rozgrywać się będzie w mniej gościnnych okolicznościach przyrody. W szóstym tomie Corto wyląduje bowiem na Syberii, gdzie wplątany zostanie w rewolucyjną zawieruchę oraz liczne lokalne konflikty polityczne i zbrojne.
Rok 1921 dobiega końca. Corto Maltese pojawia się w Hongkongu, gdzie zostaje zatrudniony przez tajemniczą organizację zwaną Czerwone Latarnie do odnalezienia i przejęcia wypełnionego rosyjskim złotem wagonu. Jednak nie tylko Czerwone Latarnie zainteresowane są przejęciem intratnego ładunku, a Corto zostaje wplątany w liczne awantury na niebezpiecznym pograniu Mandżurii i Syberii, w której watażkowie oraz mocarstwa bezpardonowo walczą o ustanowienie własnej hegemonii. Podczas swoich eskapad będzie mógł odświeżyć szorstką przyjaźń z pewnym rosyjskim bandytą i awanturnikiem…
Na Syberii to w przeciwieństwie do kilku poprzednich tomów dłuższa historia, a nie zbiór krótszych, choć powiązanych ze sobą opowieści. Hugo Pratt znakomicie prowadzi opowieść, w której awantura goni awanturę, a pozornie rozwiązana zagadka, staje się początkiem kolejnej tajemnicy. A wszystko to w skomplikowanych historycznych realiach Rosji i jej pograniczy, w której toczy się walka o utrwalenie nowego porządku i zlikwidowanie oporu białych Rosjan. Ponadto rewolucja zdaje się rozszerzać na sąsiednie terytoria. W takich realiach nie wiadomo komu można zaufać, gdyż sojusznicy często grają na dwa fronty.
Na kartach komiksu Hugo Pratta spotkać można liczne postaci historyczne, jak choćby Szalonego Barona von Ungern-Sternberga czy generała Zhanga Zoulina, co czyni opowieść bardziej realistyczną. Jednak najważniejsza jest przygoda oraz nie zawsze jasne pobudki kierujące postępowaniem głównego bohatera. Wydaje się, że Na Syberii to bodaj najbardziej eksplorujący romantyczną naturę Corto Maltese, tom serii. Pratt umiejętnie ukazuje bardziej sentymentalną stronę protagonisty, pogłębiając dzięki temu psychologiczny portret postaci.
Od strony wizualnej szósty tom przygód marynarza-awanturnika urzeka podobnie jak poprzednie. Pratt wspaniale operuje kadrami, zarówno w dynamicznych sekwencjach akcji, jak i w bardziej spokojnych momentach opowieści.
Szósty tom przygód Corto Maltese to chyba najbardziej wciągająca z dotychczas opublikowanych w ramach tego wydania opowieści. Od Na Syberii naprawdę ciężko się oderwać, a niektórych może ten komiks zachęcić do poznania burzliwej historii regionu. Z kolei posiadacze pierwszego polskiego wydania mogą empirycznie sprawdzić wpływ nałożenia kolorów na kadry z przygodami Corto Maltese.
Corto Maltese, t. 6: Na Syberii (Corto Maltese, vol. 6, Corto Maltese en Sibérie), scen. i rys. Hugo Pratt, przeł. Maria Mosiewicz, Egmont Polska, Warszawa 2018.
Recenzje poprzednich tomów znajdziecie tu:
1. Opowieść słonych wód
2. Pod znakiem Koziorożca
3. Zawszę trochę dalej
4. Przygody celtyckie
5. Przygody etiopskie
3 komentarze
[…] Pratt kojarzony jest przede wszystkim jako twórca znakomitej serii Corto Maltese, czy wydanych wcześniej na polskim rynku komiksów Indiańskie lato oraz El Gaucho stworzonych […]
[…] 2. Pod znakiem Koziorożca 3. Zawszę trochę dalej 4. Przygody celtyckie 5. Przygody etiopskie 6. Corto Maltese na Syberii 7. Baśń […]
[…] 2. Pod znakiem Koziorożca 3. Zawszę trochę dalej 4. Przygody celtyckie 5. Przygody etiopskie 6. Corto Maltese na Syberii 7. Baśń wenecka 8. Złoty dom w […]