Kroniki metaliczne. Chaos

Moebius Kroniki metaliczne. Chaos Imaginaria

Czwarty tom serii zbierającej największe, czy też klasyczne, dzieła Moebiusa skupia się bardziej na jego rysunkach i grafikach niż komiksach. Album Kroniki metaliczne. Chaos zawiera prace powstałe w różnych momentach artystycznej kariery Jeana Girauda pozwalając przyjrzeć się kształtowaniu się jego warsztatu.

Lekturę albumu koniecznie trzeba zacząć od wstępu autorstwa Daniela Pizzolego. Ten znawca twórczości Moebiusa doskonale opisuje ewolucję sposobu rysowania komiksowego klasyka. Bez dokładnej lektury wspomnianego tekstu, zawartość albumu może wydawać się chaotyczna i ciężko będzie czytelnikowi zrozumieć klucz, wedle którego ułożono zebrane w nim grafiki i krótkie opowieści komiksowe. Pomocny w odbiorze jest także zamieszczony na końcu tomu indeks, w którym wskazano miejsca pierwodruku, o ile grafiki nie pochodziły z prywatnego archiwum Moebiusa, zebranych dzieł.

Album Kroniki metaliczne. Chaos pokazuje różnorodność prac tworzonych przez Moebiusa. Spokojne zanurzenie się w jego graficznym świecie, pozwala uchwycić jego indywidualny styl, jakże różny od tego, który widać w tworzonych przez niego seriach głównego nurtu jak choćby Blueberry. Przeglądając zawartość tego albumu można również podziwiać różnorodność stosowanych przez niego technik, a także, na co wskazuje Pizzoli, elementy, które sprawiały artyście szczególną trudność.

Najciekawszym, w moim odczuciu, fragmentem albumu są wykonane na zamówienie firm Eram (producent obuwia) i Europ Assistance (sektor ubezpieczeń) grafiki reklamowe. Wyróżniały się one na tle stereotypowych plakatów reklamowych wykorzystaniem elementów fantastycznych i specyficznym dla Moebiusa poczuciem humoru.

Pizzoli wskazuje także, ilustrując to licznymi przykładami zamieszczonymi w albumie, liczne motywy graficzne pojawiające się w twórczości Moebiusa. Jednym z ulubionych motywów rysownika był podróżnik lecący na ptakopodobnym stworze, czego najbardziej znanym przykładem jest postać z komiksu Arzach. Moebius lubił także rysować kwiaty czy jaszczuropodobne stworzenia, które często pojawiają się w jego fantastycznych opowieściach.

Kroniki metaliczne. Chaos to album, który warto smakować powoli. Tylko wtedy uda się bowiem dostrzec graficzne mistrzostwo Moebiusa, czy poukrywane w jego dziełach niespodzianki. Warto je studiować, gdyż dzięki temu można przyjrzeć się różnorodności technik, które wykorzystywał on w swoich opowieściach. Przede wszystkim zaś można poznać bogactwo języka, przy pomocy którego tworzy się komiksowe opowieści.


Kroniki metaliczne. Chaos (Chaos & Chroniques métaliques), scen. i rys. Moebius, tłum. Maria Mosiewicz, Mistrzowie Komiksu, Egmont Polska, Warszawa 2019.

Print Friendly, PDF & Email

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.