Star Trek. Następne Pokolenie: Lustrzany wszechświat
Serial Star Trek. Następne pokolenie był pierwszym z uniwersum Star Treka, z którym miałem okazję się zapoznać. Do dziś załogę kapitana Picarda darzę wielką sympatią. Z tym większym zainteresowaniem sięgnąłem po komiksową wersję ich przygód. Całość wydawała się tym bardziej intrygująca, że zebrane w tomie Lustrzany wszechświat historie opowiadały o innej wersji znanej i lubianej załogi.
W drugim sezonie oryginalnego serialu Star Trek w odcinku Po drugiej stronie lustra załoga dowodzona przez kapitana Kirka trafia do alternatywnej rzeczywistości. Spotykają tam załogę statku I.S.S. Enterprise, która stanowi wykrzywione odbicie dobrze znanych bohaterów. Alternatywnym światem kierują bowiem inne zasady, a główną z nich jest prawo siły. Konfrontacja pomiędzy załogami była nieunikniona. Lustrzany wszechświat (Mirror Universe) rozwijany był w kolejnych serialach osadzonych w świecie Star Treka. Jednak nie pojawił się w serialu Star Trek. Następne Pokolenie. Ten brak rekompensują fanom franczyzy zebrane w recenzowanym tomie komiksy.
W tomie Lustrzany wszechświat zebrano trzy dłuższe i dwie krótsze historie poświęcone alternatywnej rzeczywistości i badziej bezwzględnej wersji załogi statku Enterprise. Scenarzyści i współpracujący z nimi artyści mogli dość swobodnie potraktować materiał wyjściowy, gdyż załoga kapitana Picarda dopiero na komiksowych planszach odkryła istnienie przerażającego wymiaru.
Otwierające tom Stłuczone lustro jest opowieścią w całości osadzoną w alternatywnej rzeczywistości. Bezwzględna wersja kapitana Picarda kompletuje załogę, aby móc przejąć statek, dzięki któremu będzie można odtworzyć potęgę Imperium Terrańskiego. Stara się ono odbudować swoją pozycję, po osłabieniu jej w wyniku wojny z sojuszem Klingońsko-Kardasjańskim. Żeby osiągnąć ten cel załoga Picarda jest gotowa popełnić każdą zbrodnię. Głowna opowieść uzupełniona jest krótką historią o początkach alternatywnego Daty.
Po drugiej stronie lustra oraz Terra Incognita to opowieści, w których obie załogi statków Enterprise muszą stawić sobie czoła. Rozdziela je krótka opowieść Owoce grabieży, która stanowi rodzaj prequela. Konfrontacja obu załóg obfituje oczywiście w spektakularne pojedynki, jednak ciekawsze od nich jest zestawienie wartości, które kierują ich działaniami. Postacią splatającą owe historie jest postać technika Reginalda Barclaya, któremu udaje się przez dłuższy czas udawać członka dobrej załogi. Załoga I.S.S. Enterprise ukazuje mroczną stronę tej oryginalnej, jednak zachowanie Barclaya sugeruje, że wiele może zależeć od kontekstu społecznego, w którym jednostka funkcjonuje.
Fakt, że lustrzany wszechświat nie pojawił się w serialu Star Trek. Następne Pokolenie dał scenarzystom pole do w miarę swobodnego rozwinięcia wizji tego świata. Scenarzyści mieli czas by zbudować wiarygodne obrazy załogi z alternatywnej rzeczywistości. Opowieść jest także mocno osadzona w wartościach związanych z uniwersum Star Treka, w której szczególną wagę przywiązuje się do zrozumienia Innego oraz podjęcia prób pokojowego współistnienia.
Od strony graficznej komiks przedstawia się więcej niż solidnie. Każda z serii tworzona była przez innych rysowników, co zmniejsza spójność stylistyczną całości. Jednak fakt, że komiks oparty jest na konkretnych serialowych postaciach ograniczał pole do eksperymentów. Na tym tle wyróżniają się zwłaszcza kadry tworzone przez J.K Woodwarda.
Star Trek. Następne pokolenie. Lustrzany wszechświat to bardzo udany album, który w ciekawy sposób rozbudowuje uniwersum znane z serialu telewizyjnego. Poszczególne historie wciągają, a lektura komiksu dostarcza rozrywki na wysokim poziomie, a także pozwala zastanowić się nad czynnikami kształtującymi naturę człowieka.
Star Trek. Następne Pokolenie. Lustrzany Wszechświat (Star Trek: The Next Generation: Mirror Universe Collection), scen. David Tipton, Scott Tipton, rys. J.K Woodward, Josh Wood, Marcus To, Chris Johnson, Carlos Nieto, Débora Caríta, Tony Shasteen, Silvia Califano, Angel Hernandez, przeł. Marek Starosta, Star Trek, Story House Egmont, Warszawa 2022.