Co narracja postapokaliptyczna może powiedzieć o społeczeństwie? O refleksji polityczno-filozoficznej w fantastyce na przykładzie powieści graficznej “V jak Vendetta”
O czym traktuje ten rozdział
Czasy przełomu lub kryzysu sprzyjają myśleniu w kategoriach apokaliptycznych. Druga połowa XX wieki to czas dynamicznego rozwoju fantastyki postapokaliptycznej, której autorzy przyglądali się sytuacji ludzkości w obliczu zagłady. Zbrojenia nuklearne oraz detonacja bomby atomowej w Hiroszimie inspirowały licznych twórców komiksów, którzy prezentowali lęki ówczesnych społeczeństw związane z możliwością wybuchu wojny jądrowej. Komiksy stawały się także miejscem prezentacji rozważań o naturze społecznej i politycznej czy filozoficznych dyskursów. Celem tekstu jest pokazanie, że komiks jako medium zdolny jest do prezentowania złożonych dyskursów filozoficznych. Powieść graficzna może przekazywać idee polityczne – i to nie tylko w formie płaskiej propagandy – zarówno wprost, w warstwie tekstowej, jak i poprzez symbolikę zawartą w warstwie wizualnej. Alan Moore i David Lloyd w powieści graficznej V jak Vendetta osadzonej w postapokaliptycznej Wielkiej Brytanii pokazali możliwości komiksu jako medium służącego społecznej i politycznej dyskusji nad najważniejszymi problemami współczesnego świata ukrytymi pod płaszczykiem dystopijnej fantastyki.
Gdzie można go znaleźć
Co narracja postapokaliptyczna może powiedzieć o społeczeństwie? O refleksji polityczno-filozoficznej w fantastyce na przykładzie powieści graficznej “V jak Vendetta” można znaleźć w dziale Publikacje.
Niniejszy rozdział stanowi fragment obszernej książki po redakcją Kseni Olkusz i Krzysztofa M. Maja zatytułowanej Narraccje fantastyczne, którą w całości można pobrać ze strony wydawcy Ośrodka Badawczego Facta Ficta.
Zachęcam do lektury
Narracje fantastyczne, red. Ksenia Olkusz, Krzysztof M. Maj, Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Kraków 2017.