Corto Maltese: Pod słońcem północy
Pod słońcem północy to pierwszy z tomów serii Corto Maltese autorstwa Juana Diaz Canalesa oraz Rubena Pellejero, kontynuatorów dzieła Hugo Pratta. Akcja tomu rozgrywa się w roku 1915, co oznacza, że przedstawiona w nim historia została wpleciona pomiędzy przygody Corto Maltese stworzone przez Pratta. Tom trzynasty stanowi hołd złożony dalekiej Północy z całym jej pięknem oraz problematyką społeczno-polityczną.
Tom otwiera scena będąca wiernym odtworzeniem graficznym pierwszych akapitów Białego kła Jacka Londona. Powieściopisarz, obecny na kartach komiksu jedynie za pośrednictwem swoich listów do Corto Maltese, czy takich nawiązań, jak wspomniane powyżej, okaże się powodem, dla którego marynarz wyruszy na pustkowia Kanady, próbując dotrzeć do miasta Dawson.
Awanturniczą opowieść, w której znajdzie się miejsce dla Rasputina, irlandzkich powstańców, inuickiego Robespierre’a nie uznającego egzekucji bez gilotyny, japońskiej emancypantki, niemieckiego szpiega-naukowca na tropie cennych złóż i wielu równie zaskakujących postaci, można czytać jako pochwałę przyzwoitości. Corto Maltese, zagubiony wśród śniegów Północy, uwikłany w skomplikowane sojusze towarzyszy i wrogów, świadom toczącej się wojny światowej, zawsze kieruje się wskazaniami kompasu moralnego, chroni słabszych, oddaje cześć zabitym, rezygnuje z możliwości wzbogacenia się w wątpliwy sposób.
Na kartach komiksu przywołany jest jeszcze jeden autor piszący na Północy i o Północy: Robert W. Service, bankier-poeta, którego wiersze czyta w jednej ze scen Corto Maltese.
W tomie mocno wybrzmiewa krytyka ksenofobii i pychy przejawianej przez białego człowieka. Pod słońcem północy to, pod warstwą przygodową, traktat o etnocentryzmie i jego konsekwencjach.
W Dawson City mieści się dziś Muzeum Jacka Londona. Chatę, która wchodzi w jego skład widzimy w komiksie na stronach 77-78
Corto Maltese, t. 13: Pod słońcem północy (Corto Maltese 13: Bajo el sol de medianoche), scen. Juan Díaz Canales, rys. Rubén Pellejero, przeł. Maria Mosiewicz, Egmont Polska, Warszawa 2020.
1 Odpowiedź
[…] mroźnej kanadyjskiej północy do środkowej Afryki przerzucają głównego bohatera swojej opowieści kontynuatorzy dzieła Hugo […]