Brytyjska inwazja lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku odmieniła oblicze amerykańskiego komiksu. Twórcy tacy jak Alan Moore, Neil Gaiman czy Grant Morrison poddali dekonstrukcji dotychczasowe wyobrażenia oraz sposoby opowiadania o komiksowych superbohaterach. Wzbogacili oni komiksowe opowieści o tło społeczno-obyczajowe, dokładne portrety psychologiczne postaci, jednocześnie osadzając te historie w szerokim kontekście kulturowym świata anglosaskiego. Dobrym przykładem takiej strategii jest napisany przez Neila Gaimana a narysowany przez Andy’ego Kuberta komiks 1602. W pierwszym dziele brytyjskiego scenarzysty stworzonym dla wydawnictwa Marvel przeniósł superbohaterów znanych z jego uniwersum w realia elżbietańskiej Anglii. Dzięki osadzeniu opowieści w tamtej epoce mógł także przyjrzeć się wpływowi jaki miało pojawienie się w Ameryce brytyjskich osadników z ich systemem wartości na jej rdzennych mieszkańców. W 1602 Gaiman poddał refleksji także naturę komiksowych opowieści o superbohaterach. Celem niniejszej prezentacji będzie przyjrzenie wspomnianym powyżej aspektom komiksu brytyjskiego scenarzysty, a także próba odczytania tej opowieści jako relacji o prywatnym poszukiwaniu „nowego komiksowego świata”, w którym mógłby on stworzyć więcej niż tylko stereotypową historię o superbohaterach.
Konferencja: Uniwersum Marvela Vol. 2
Miejsce i czas: Wrocław, 23-24 czerwca 2017.
Organizatorzy: Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej Trickster.