Pośród lasu

Pośród lasu Imaginaria

Horrory mogą przerażać na różnych poziomach. Najtrudniej stworzyć opowieść, która dotrze do najgłębszych lęków odbiorcy, nie epatując przy tym tanimi chwytami mającymi wywołać obrzydzenie. Najnowsza na naszym rynku pozycja powstała w ramach linii wydawniczej Hill House Comics w intrygujący sposób balansuje pomiędzy różnymi poziomami horroru. Najciekawsze komiksie Pośród lasu jest zaś docieranie do głęboko skrywanych społecznych lęków i tajemnic.

Pośród lasu Okładka ImaginariaEl i Olivia budzą się pewnego wieczoru w kinie. Nastolatki nie pamiętają, co się wydarzyło, ale jedna z nich jest pewna, że nie można tej zagadki pozostawić bez rozwiązania. Zresztą obie mieszkają w mieście, w którym dzieją się dziwne rzeczy. Nie tylko zresztą w samym Shudder-to-Think, a także w otaczających je lasach. Miasto żyjące niegdyś z kopalni węgla podupada, a tlący się w jego trzewiach pożar zatruwa nie tylko środowisko. Czy bohaterkom uda się dociec prawdy? Jak bardzo zmieni ona ich życie?

Dobry horror często stanowi metaforę rzeczywistych lęków trapiących różne społeczności, zarówno te duże, jak i te lokalne. Komiks Pośród lasu pokazuje, że groza nawet jeśli znajduje nadprzyrodzoną reprezentację tkwi głęboko w nas, przenika społeczną tkankę. Ugruntowane praktyki społeczne potrafią czynić większe zło niż ponadnaturalne istoty. Im bardzie zanurzamy się w świat małego miasta położonego gdzieś w Pensylwanii, tym bardziej unaoczniona staje się groza patriarchalnego sytemu pozwalającego kontrolować ludzkie role i zachowania.

Przemoc wymierzona w mieszkańców Shudder-to-Think jest obecna pod każdą szerokością geograficzną. Ukryta i wypierana pozostaje w ukryciu, czego symbolem jest sama nazwa miasta. Dopóki nie wydarzy się coś, co spowoduje przełamanie społecznej apatii, zmiany nie będą możliwe. Jednak jak w przypadku każdej dobrej opowieści grozy, jej zakończenie jest niejednoznaczne.

Pośród lasu Plansza 1 Imaginaria

Carmen Maria Machado, dla której praca nad Pośród lasu, to debiut w komiksowym medium dobrze buduje napięcie. Stopniowo uwalnia kolejne elementy tajemnicy, tworząc poczucie osaczającej grozy, a także rozbudowując komentarz społeczny i polityczny.

Wysiłki scenarzystki wspiera znakomitymi rysunkami Dani. Z jednej strony są one realistyczne jednak, kiedy trzeba potrafi naszkicować najgorsze koszmary. Kolory nałożone przez Tamrę Bonvillain znakomicie budują nastrój opowieści. Zastosowana paleta kolorów pozwala momentami poczuć duszący dym pochodzący z nieustannie tlącego się pożaru.

Pośród lasu Plansza 2 Imaginaria

Kolejna pozycja wydana w ramach linii wydawniczej Hill House Comics to solidna opowieść grozy. Pośród lasu powiada o społecznych źródłach tkwiącej w nas przemocy kierowanej w stronę słabszych. A jeśli coś nadnaturalnego pozwoli na bezkarność, znikają wszelkie bariery moralne. Dobra rozrywka, ale także przestroga przed nami samymi.


Pośród lasu (The Low, Low Woods), scen. Carmen Maria Machado, rys. Dani, tłum. Paulina Braiter, Hill House Comics, DC Black Label, Story House Egmont, Warszawa 2021.

Print Friendly, PDF & Email

Możesz również polubić…

1 Odpowiedź

  1. 9 lutego 2022

    […] Kosza pełnego głów do opowieści, które sięgały w głąb indywidualnych koszmarów, jak Pośród lasu. Nie brakowało w publikowanych komiksach odniesień do klasyki literatury grozy, jak choćby w […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.