Porwanie

Porwanie Gitarą Rysowane

Przeznaczony dla młodszych czytelników Wehikuł czasu, a dla nieco starszych Wojownik autostrady, zdołały Porwanie Okładka Gitarą Rysowanewzbudzić we mnie sympatię do gier paragrafowych. Przez wiele lat po nie nie sięgałem, aż do chwili pojawienia się na rynku komiku paragrafowego Rycerze, który przeczytałem za sprawą przedstawiciela młodszego pokolenia. Potem przyszedł czas na podobne wydawnictwa dla starszych czytelników: Zombie i Porwanie.

Sięgając po Porwanie, czytelnik-gracz wciela się w policjanta, którego córka (Lily) została uprowadzona. Otrzymany od porywaczy list to jedyna wskazówka. 10 000 euro i wizyta w tajemniczym Château de Bois – Renard, to cena za możliwość odzyskania Lily. Wbrew sugestiom porywaczy, bohater przybywa do posiadłości w przyjaciółmi. Na porywaczu zdaje się to nie robić większego wrażenia. Od kiedy znajdziemy się bowiem w mrocznym domostwie, racjonalność nie zagwarantuje nam sukcesu. Rozpoczyna się walka z czasem i nieobliczalnymi porywaczami, w której stawką jest życie Lily, a może i coś więcej.

Zasady gry

Zanim zabierzemy się za rozgrywkę, konieczne będzie zapoznanie się z jej nielicznymi zasadami. Autorzy gry zadbali, aby czytelnik-gracz nie musiał zbyt długo czekać na rozpoczęcie poszukiwań uprowadzonej latorośli. Zasad jest kilka, a kluczowa dotyczy śledzenia upływającego czasu. Im dłużej będziemy błąkać się po mrocznym domostwie, tym mniejsze mamy szanse na powodzenie misji.

Rzeczą, o którą warto zadbać, jest opracowanie karty postaci. Określają ją trzy cechy: siła, zręczność i determinacja. Na ich poziom gracz ma wpływ przed rozpoczęciem rozgrywki, a dokonane przez niego przed rozgrywką ich wzmocnienia mają wpływ na zakończenie zmagań z sukcesem. Kartę postaci można pobrać i wydrukować, ze strony wydawnictwa, tak więc nie trzeba pisać w książce.

Oczy szeroko otwarte

Sukces poszukiwań Lili zależy od naszej spostrzegawczości. Twórcy gry zgrabnie ukryli wskazówki mające ułatwić nam jej ocalenie. Ponadto warto z rozmysłem korzystać z przedmiotów, które można znaleźć w odwiedzanych przez nas pokojach posiadłości. Na Karcie postaci jest miejsce na notatki, które mogą się przydać, zwłaszcza jeśli chodzi o orientację w budynku.

Porwanie 1 Gitarą Rysowane

Jednym z największych problemów, przynajmniej podczas pierwszych kilku rozgrywek, może być zapamiętanie pomieszczeń, w których już byliśmy. To istotne, gdyż zbyt częste powroty kosztować nas będą kolejne jednostki czasu. To z kolei może przyczynić się do porażki.

Nikt nie obiecywał, że będzie łatwo

Gra, zwłaszcza podczas pierwszych kilku rozgrywek, sprawia trochę trudności. Z jednej strony musimy nauczyć się poruszać po tajemniczym domostwie, z drugiej niemal za każdym rogiem może na nas czyhać niebezpieczeństwo. W takich sytuacjach wybrane przez rozpoczęciem gry parametry postaci odgrywają kluczową rolę.

Niezależnie od naszej uwagi, dobrze sporządzonych notatek, czy wcześniejszych rozgrywek, jeden zły wybór może przesądzić o śmierci głównego bohatera. Nie zawsze uda się zrealizować zadanie, co boli, zwłaszcza jeśli udało nam się całkiem daleko zajść. Jednak pewna nieprzewidywalność rozgrywki, dostarcza dodatkowych emocji, a o to wszak chodzi.

Wizualia

Porwanie to gra z pogranicza thrillera i horroru, nic więc dziwnego, że jej kolorystyka utrzymana jest w ciemnych odcieniach. Rysownik zadbał o kreowanie atmosfery grozy i niepewności, umiejętnie operując perspektywą, a także umiejętnie dozując wizualizację tego, co ma czytelnika przestraszyć. Jednocześnie mechanizm poruszania się pomiędzy kadrami jest zaplanowany przejrzyście, a możliwość przekartkowania kolejnych stron w drodze do kolejnej lokalizacji nie odkrywa zbyt wielu tajemnic.

Porwanie 2 Gitarą Rysowane

Stworzona przez Manuro i MC gra dostarcza sporo solidnej rozrywki, a do tego okazuje się nie być zbyt prosta. Oczywiście, im dłużej gramy, tym więcej wkrada się w rozgrywkę powtarzalności, ale to chyba ogólna cecha tego rodzaju rozrywki. Porwanie to dobrze skonstruowany i opracowany komiks paragrafowy, który można polecić fanom opowieści grozy.


Porwanie, scen. Manuro, rys. MC, tłum. Anna Ślubowska, FoxGames, Warszawa 2018.

Print Friendly, PDF & Email

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.