Ołówkiem: Severed, Gry jaskółek, Świat Avengers
Ucieczka z domu w poszukiwaniu ojca stała się początkiem koszmaru dwunastoletniego Jacka Garrona. Zamiast zaginionego rodzica znalazł bowiem… Scott Snyder (Batman, Amerykański wampir) oraz Scott Tuft w komiksie Severed. Pożeracz marzeń (Mucha Comics) zaoferowali czytelnikom podróż w świat grozy w stylu retro. Rok 1916, amerykańskie miasta i bezkresne przestrzenie stanowią tło opowieści o zderzeniu z odwiecznym złem. Scenariusz Snydera i Tufta znakomicie rozrysował Atilla Futaki. Jego mroczne rysunki, świetne kadrowanie i znakomicie oddane emocje malujące się na twarzach bohaterów opowieści budują odpowiednio mroczną atmosferę Severed. Jeśli lubicie klasyczne historie grozy, straszące raczej atmosferą, a nie hektolitrami rozlanej krwi (choć tej też nie brakuje), to jest to lektura dla was.
W powieści graficznej Gry jaskółek. Umrzeć, wyjechać, powrócić (Kultura Gniewu) Zeina Abirached opowiada o swoim życiu w podzielonym konfliktem Bejrucie, w którym mieszkańcy muszą sobie radzić z ciągłą niepewnością i zagrożeniem. Autorka urodziła się w czasie trwającej w Libanie wojny domowej. Kiedy pewnego wieczoru rodzice bohaterki nie wracają na noc, mieszkańcy kamienicy opiekują się nią i jej bratem. Zaciemnienie staje się pretekstem do snucia opowieści o wojennym życiu i losach mieszkańców budynku. Abirached wspaniale opowiada poszczególne historie pokazując wojenny koszmar z perspektywy jego ofiar. Dziecięca naiwność zderzona z pełnymi niepewności i zagrożenia obrazami w pełni pokazuje trudności życia w ogarniętych konfliktami miejsca. W powieści tej nie ma polityki, jest ludzkie życie skonfrontowane z konsekwencjami decyzji podejmowanych ponad głowami obywateli. Graficznie komiks przypomina trochę Persepolis Marjane Satrapi, jednak autorka opowiada obrazem w sposób dla niej unikalny. Gry jaskółek to wspaniała opowieść o grozie i prozie wojny, a jak pokazują medialne doniesienia, to opowieść bardzo „na czasie”.
Nowe tytuły w ramach linii Marvel Now pojawiają się z zastraszającą szybkością. Avengers: Świat Avengers (Egmont Polska) to pierwszy tom kolejne odsłony najbardziej znanej drużyny superbohaterów. Kapitan Ameryka i Iron Man postanawiają stworzyć nową grupę, w skład której weszliby też superbohaterowie dotychczas pomijani. Poszerzona drużyna miałby stawić czoła nadchodzącemu zagrożeniu. Komiks scenarzysty Jonathana Hickmana z jednej strony oferuje sporą dawkę typowych dla opowieści o superludziach składników, z drugiej widać że twórca dopiero rozpędza się z opowiadaną historią. Świat Avengers temu drugiemu jest zdecydowanie podporządkowany, co czasem powoduje trudności z odbiorem tekstu. Mam nadzieję, że kilka zasygnalizowanych w pierwszym zbiorze kwestii, znajdzie swoje rozwinięcie w kolejnych tomach. Od strony graficznej Świat Avengers to solidna robota rysowników (Jerome Opeña, Adam Kubert) jednak nie wyróżniająca się niczym specjalnym na tle konkurencji. Pierwszy tom nowej odsłony przygód Avengersów pozostawia pewien niedosyt, a zarazem nadzieję na lepszą kontynuację.
Severed. Pożeracz marzeń (Severed), scen. Scott Snyder, Scott Tuft, rys. Atilla Futaki, tłum. Tomasz Sidorkiewicz, Mucha Comics, Warszawa 2014.
Gry jaskółek. Umrzeć, wyjechać, powrócić (Mourir partir revenir. Le jeu des hirondelles), scen. i rys. Zeina Abirached, tłum. Marzena Sowa, Kultura Gniewu, Warszawa 2014.
Avengers, t. 1: Świat Avengers (Avengers: Avengers World), Marvel Now, scen. Jonathan Hickman, rys. Jerome Opeña, Adam Kubert, tłum. Jakub Syty, Egmont Polska, Warszawa 2015.