Ołówkiem #40: DC Powieść graficzna 13+

Ołówkiem 40 Imaginaria

Egmont wydaje serię przeznaczonych dla nastolatków komiksów, które łączyć mają dwa elementy: inspiracje postaciami z uniwersum DC oraz skupienie na ważnych tematach społecznych. Zajrzyjmy do dwóch tomów, aby zobaczyć, jak bardzo zróżnicowany może być sposób nawiązywania do superbohaterskich historii i jak dużo lub jak niewiele można znaleźć z deklarowanych na okładce istotnych kwestii.

Kod Oracle_

Kod Oracle Okładka ImaginariaPowieść Kod Oracle_ to dobrze zbudowany fabularnie i psychologicznie komiks podejmujący temat tożsamości. Śliczna nastoletnia Barbara Gordon, córka komisarza, wybitna hakerka zostaje postrzelona przez Jokera i na wózku trafia do ośrodka rehabilitacyjnego Arkham. Okazuje się, że jej myślenie o tym, kim jest, ucierpiało zarówno poprzez niepełnosprawność, wobec której rozpaczliwie się buntuje, przez wyrwanie ze znanego środowiska, które wydaje się bardzo odległe, jak i przez niemożność zajmowania się jej hobby.

Mimo że koleżanki przyjmują ją przyjaźnie i dobrze zdają sobie sprawę z tego, przez co Babs musi przechodzić wkrótce po wypadku, ona nie może odnaleźć w swej egzystencji sensu do czasu zetknięcia się z kolejną pacjentką, Jeną, zatroskaną o brata. Jena jest trochę zwariowana, chodzi nocami po korytarzach, raczy Babs opowieściami grozy „na uspokojenie”. A może nie jest zwariowana? Gdy jej ukochany brat znika bez śladu, Barbara pomaga go szukać. Za chwilę sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, a Babs podejmuje się „hakowania w realu” czyli tajnego śledztwa w ośrodku.

W opowieści mamy archetypową postać szalonego naukowca, a Babs na końcu oczywiście odnajduje przede wszystkim samą siebie, v2.0. Tym, co czyni tę powieść dobrą w odbiorze, jest nie tylko to, że poszukiwania zaginionych pacjentów przypominają działania w pokoju zagadek (czytajcie uważnie!), ale przede wszystkim życzliwe, staranne, pełne wglądu sportretowanie nastolatków i świetne rysunki twarzy, które są nośnikiem tej empatii. Ten komiks powinien być w każdej szkolnej bibliotece

Kod Oracle Imaginaria

Wonder Woman: Zwiastunka wojny

Wonder Woman Zwiastunka wojny Okładka ImaginariaPodobnej subtelności zdecydowanie brakuje tomowi Wonder Woman. Zwiastunka Wojny, powstałemu jako adaptacja powieści pod tym samym tytułem autorstwa L. Bardugo. Początek jest jeszcze zachęcający. Nastoletnia Diana, przyszła Wonder Woman, zamieszkuje społeczność Amazonek, a jej pozycja we wspólnocie jest skomplikowana. Dziewczyna musi radzić sobie z wieloma rodzajami presji. Pewnego dnia ratuje tonącą nastolatkę – człowieka – czym sprowadza niebezpieczeństwo na swoją wyspę, położoną poza czasem i przestrzenią, przypominającą starożytne greckie krainy. I o ile jej mityczna wspólnota nastawiona jest na chronienie tyko własnego dobrostanu i spraw, Diana okazuje się indywidualistką, ma szerszy ogląd rzeczywistości i zechce ratować ludzkość.

Niestety, z chwilą rozpoczęcia misji, która nieoczekiwanie przenosi bohaterkę do Nowego Jorku, akcja staje się zawikłana i często niejasna. Nowo poznani towarzysze są płascy i nieprzekonywający, a dialogi drętwe. Im bardziej rozwija się fabuła, tym mniej powiązane ze sobą są zdarzenia. Jedynym istotnym społecznie tematem, który przenika tę opowieść, jest pacyfizm, ważny mniej lub bardziej dla różnych bohaterów. Diana poświęca się jego sprawie bezkompromisowo. Sprawy rasy czy orientacji seksualnej są zarysowane w tak małym zakresie, że szkoda się nad nimi zatrzymywać.

Czy powrót do Grecji w celu zakończenia pokrętnej misji uratuje akcję? Popłynie ona wartko jak na początkowych planszach? Niestety. Na koniec absurd goni absurd, a wykład Jasona, brata Alii o dobrych wojnach, które powinny z nami pozostać, jest i nudny (za dużo słów) i kuriozalny. W ostatniej chwili Diana zakłada się z wyrocznią o dodatkową szansę i wszystko kończy się… no wiadomo: dobrze. I nijako.

Fabuła tego rodzaju mogłaby jeszcze zaowocować opowieścią o ciemnych stronach kobiecości, o dojrzewaniu – Diany i Alii – do gniewu i siły. Tak się nie stało. Być może zawinił powieściowy oryginał, który jest odbierany jako jedna ze słabszych książek autorstwa L. Bardugo.

Wonder Woman Zwiastunka wojny Imaginaria


Kod Oracle (The Oracle Code), scen. Marieke Nijkamp, rys. Manuel Preitano, tłum. Maria Mosiewicz, przeł. Alicja Laskowska, DC powieść graficzna 13+, Egmont Polska, Warszawa 2021.

Wonder Woman. Zwiastunka wojny (Wonder Woman: Warbringer), scen. Louise Simonson, rys. Kit Seaton, przeł. Alicja Laskowska, DC powieść graficzna 13+, Egmont Polska, Warszawa 2021.

Print Friendly, PDF & Email

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.