Kryzys bohaterów
Czy superbohaterowie mają prawo do słabości? Czy przyjęta przez nich rola społeczna kosztuje ich więcej, niż gotowi są sami przed sobą przyznać? Temat ten pojawiał się dość często w komiksach, których autorzy przyglądali się psychice superbohaterów. Inni próbowali zrozumieć, które ich oblicze jest prawdziwe. Nową opowieścią o słabościach bohaterów w trykotach jest dziewięciozeszytowa seria Kryzys bohaterów scenarzysty Toma Kinga. Czy rzuci ona nowe światło na wnętrze dobrze znanych postaci?
W stworzonym przez Trójcę Sanktuarium dochodzi do zbrodni. Miejsce, w którym superbohaterowie mogli dojść do siebie po trudach codziennych walk, okazało się nie być azylem zapewniającym możliwość odzyskania sił. Superman, Batman i Wonder Woman muszą odkryć, kto stoi za zbrodnią oraz zapewnić pacjentom Sanktuarium bezpieczeństwo. Podejrzanymi okazują się Harley Quinn i Booster Gold, jednak w tej sprawie niewiele jest kwestii oczywistych.
Tom King, scenarzysta cieszący się dobrą opinią jako autor komiksów Vision i Mister Miracle, zaoferował intrygującą fabułę. Poznanie zwierzeń, których superbohaterowie udzielili w Sanktuarium, miało umożliwić nam możliwość przyjrzenia się psychologicznej złożoności tych postaci. Nie wiem, czy autorowi do końca udało się wskazać na jakieś nowe perspektywy w postrzeganiu wewnętrznego życia superbohaterów. Wydaje się, że wszystko, co było do powiedzenia w tej kwestii, zostało już wcześniej wyrażone w Strażnikach Alana Moore’a i Dave’a Gibbonsa.
W przeciwieństwie do wspominanej powyżej powieści graficznej King skupił się na dobrze znanych postaciach z uniwersum DC. W tle rozgrywającej się intrygi kryminalnej, możemy przyglądać się wyznaniom poczynionym przez pierwszo-, drugo-, a nawet trzecioligowe postaci z bogatego świata amerykańskiego wydawnictwa. Pookazują one superbohaterów jako postaci zranione, często mające trudności w radzeniu sobie z przemocą, która jest udziałem ich życiowej misji. Jednak brak w tych fragmentach prawdziwej głębi, jakby autor albo redaktorzy wątpili w zasadność prawdziwego prześwietlenia mniej lub bardziej ikonicznych postaci.
Rozwiązanie zaproponowanej przez Kinga intrygi pozostawia sporo do życzenia. Mieszanie w losach dobrze znanych bohaterów w przypadku tej serii nie wyszło scenarzyście zbyt dobrze. Ponadto, podczas lektury przydaje się nieco więcej niż podstawowa orientacja w meandrach uniwersum DC, tak by nie pogubić się w pewnych fragmentach opowieści.
O ile do strony fabularnej komiksu Kryzys bohaterów można mieć sporo zastrzeżeń, o tyle jego niewątpliwą zaletą jest warstwa graficzna. Realistyczne ilustracje zespołu rysowników (Clay Mann, Travis Moore, Lee Weeks, Mitch Gerads, Jorge Fornés) naprawdę przykuwają oko. Nie obyło się jednak bez kontrowersji, gdyż rysownikom zarzucono nadmierną seksualizację scen z udziałem takich postaci jak Lois Lane czy Barbara Gordon.
Kryzys bohaterów zapowiadał się na całkiem udane wydawnictwo, jednak rozwiązania jakie zaproponowali twórcy sprawiły, że mamy do czynienia z tekstem raczej przeciętnym. Bronią się wysokiej jakości ilustracje, natomiast opowieść nie jest w stanie do końca sprostać czytelniczym oczekiwaniom.
Kryzys bohaterów (Heroes in Crisis), scen. Tom King, rys. Clay Mann, Travis Moore, Lee Weeks, Mitch Gerads, Jorge Fornés, tłum. Tomasz Sidorkiewicz, Egmont Polska, Warszawa 2020.