Green Class, t. 1-2

Green Class Imaginaria

Epidemie dziesiątkujące ludzkie populacje to temat podejmowany przez niezliczonych twórców popkultury. Zazwyczaj pozwalają one oswoić lęk przed sytuacją, która może doprowadzić do końca świata jaki znamy. Jednak w sytuacji, gdy pandemia od kilku miesięcy stała się codziennością, odbiór tego typu tekstów może być nieco inny. Seria Green Class, a przynajmniej jej polskie wydanie, pojawiło się na rynku już w trakcie pandemii spowodowanej wirusem SARS-CoV-2. Czy artystyczna wizja pandemii wytrzymuje konfrontację ze światem rzeczywistym?

Green Class tom 1 Pandemia Okładka ImaginariaW pierwszym tomie serii Green Class zatytułowanym Pandemia poznajemy głównych bohaterów serii. To szóstka młodych Kanadyjczyków wracających z zielonej szkoły na bagnach Luizjany. Po dwóch tygodniach pobytu na odludziu wracają oni do zupełnie odmienionego świata. Ameryka Północna padła ofiarą tajemniczego wirusa, który pustosze Stany Zjednoczone. Jego ofiary zamieniają się w przypominające drzewa stwory, które zachowują się dość gwałtownie. Tym, czego najbardziej pragną młodzi ludzie jest powrót w rodzinne strony.

Sytuację komplikuje fakt, że jedno z nich padło ofiara wirusa. Bohaterowie muszą więc dokonać wyboru: albo porzucą przyjaciela i wrócą do domu, albo pozostaną z nim i spróbują mu pomóc. Wybór wydaje się prawie oczywisty, a czytelnikom pozostaje jedynie śledzenie losów młodych bohaterów, których powrót do domu wcale nie będzie łatwy. Będą musieli wydostać się z otoczonej murem strefy zero, a nawet jeśli im się to uda, to czy odnajdą drogę do domu?

Green Class tom 2 Alfa Okładka ImaginariaJérôme Hamon, scenarzysta specjalizujący się w opowieściach dla młodzieży i mangach, przygotował dynamiczną opowieść, w której akcja goni akcję. Z jednej strony przykuwa to uwagę odbiorców, z drugiej tempo wydarzeń nie pozwala im spokojnie przyjrzeć się proponowanej wizji świata przedstawionego czy choćby poznać głównych bohaterów. Trudno z napięciem śledzić ich losy, jeśli ma się do nich stosunek dość obojętny, gdyż zabrakło czasu na zrozumienie ich zachowań, a tym bardziej skrywających się na nimi motywacji.

Zresztą bohaterowie wydają się najsłabszym punktem całej serii. Jeśli uznać sportretowane w niej postaci za reprezentatywne dla pokolenia współczesnych nastolatków, to jego obraz nie wypada najlepiej. Ich zachowanie zostało naszkicowane dość powierzchownie, a typowe elementy relacji między grupą nastolatków rozrysowane na kolanie. Bohaterowie sypią przydługimi monologami oraz „ciętymi”, przynajmniej w zamierzeniu scenarzysty, ripostami, niczym Spider-Man na sterydach. Hamon prezentuje grupę bohaterów, którym ciężko kibicować.

Wizja zagłady świata jaki znamy została przez twórców rozegrana zdecydowanie lepiej niż poszło im wykreowanie protagonistów serii. Ogarnięte pandemią Stany Zjednoczone, a przede wszystkim chaos spowodowany szybkim rozprzestrzenianiem wirusa zostały przekonująco ukazane. Amerykańskie władze działające w świecie przedstawionym wydają się sprawniejsze niż te zwalczające pandemię w świecie rzeczywistym. Autorzy zresztą dość swobodnie przemycają komentarze dotyczące bieżącej amerykańskiej polityki, jak choćby mur odgradzający strefę zero od chroniącej się przed wirusem Ameryki, przypomina ten stojący dumnie na granicy z Meksykiem.

Green Class tom 1 Pandemia Imaginaria

Ciekawa zdaje się także potencjalna natura samej epidemii. Fakt, że zarażeni zmieniają się w obdarzone olbrzymią siłą drzewa może sugerować odczytanie katastrofy jako zemstę natury za jej wielowiekowe eksploatowanie. To oczywiście tylko luźne spostrzeżenie, gdyż w tomach Pandemia i Alfa ujawniono zbyt mało informacji na temat źródła wirusa, by proponować ostateczną interpretację.

Od strony graficznej album prezentuje się przyzwoicie. Rysunki artysty skrywającego się pod pseudonimem David Tako przywołują skojarzenia z mangowymi obrazami. Jest w nich tyle samo dynamiki i wizualnych efektów charakterystycznych dla wschodnich komiksów. Sprawdza się to jednak całkiem dobrze w Green Class.

Green Class tom 2 Alfa Imaginaria

Pandemia i Alfa, dwa dotychczas wydane tomy serii Green Class, pozostawiają spory niedosyt. Fabularne klisze, na których zbudowano opowieść, wykorzystane są przez autorów całkiem sprawnie. Jednak tempo opowieści i mało przekonujący do siebie bohaterowie, psują finalny efekt. Może autorom uda się poprawić jakość serii w kolejnych tomach. Na nie przyjdzie jednak trochę poczekać, gdyż jej trzeci tom jeszcze nie ukazał się na francuskim rynku.


Green Class, t. 1: Pandemia (Green Class: 1. Pandémie), scen. Jérôme Hamon, rys. David Tako, przeł. Maria Mosiewicz, Egmont Polska, Warszawa 2020.

Green Class, t. 2: Alfa (Green Class: 2. L’Alpha), scen. Jérôme Hamon, rys. David Tako, przeł. Maria Mosiewicz, Egmont Polska, Warszawa 2020.

Print Friendly, PDF & Email

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.