Batman – Rok setny i inne opowieści
Batmanowi do setki pozostały jeszcze co prawda dwadzieścia dwa lata, ale już w 2006 roku Paul Pope napisał scenariusz oraz narysował miniserię, w której losy Człowieka-Nietoperza zostały przeniesione w coraz mniej odległą przyszłość. Batman – Rok setny to opowieść o samotnym mścicielu, który podejmuje walkę w dystopijnej rzeczywistości Ameryki przyszłości. W świecie bez tajemnic działalność człowieka skrywającego swoją tożsamość za maską stanowi zagrożenie dla nowego status quo.
W roku 2039 Batman wydaje się miejską legendą. Jednak w Gotham pojawia się człowiek, którego opis pasuje do zamaskowanego pogromcy przestępców. Więcej, zostaje on oskarżony o morderstwo agenta federalnego. Ścigany jest przez elitę amerykańskich służb, której bardzo zależy na powtrzymaniu osobnika zagrażającego nowemu, wspaniałemu ładowi społecznemu. Jednak pod koniec pierwszej połowy dwudziestego pierwszego wieku niewiele pozostało materiałów pozwalających poznać, zrozumieć i pojmać Batmana. Komisarz James Gordon, odziedziczył po dziadku nie tylko imię, ale także dostęp do informacji o bohaterze, którego istnienie starano się ukryć. Czy to Batman odpowiada za wspomniane wcześniej zabójstwo? Dlaczego wszystkim tak bardzo zależy, aby to Batman okazał się winnym?
Historie alternatywne pozwalają przyjrzeć się znanym bohaterom z innej, często zaskakującej, perspektywy. Ponadto umożliwiają stworzenie opowieści o znanym (super)bohaterze, które mają szansę dotrzeć do szerszego grona czytelników, tych którzy nie śledzą fabularnej ciągłości w ramach różnorodnych uniwersów. Pomysł na komiks Batman – Rok setny wydaje się prosty. Czy w Ameryce przyszłości, znajdzie się miejsce dla zamaskowanego mściciela? Czy w społeczeństwie, w którym można będzie łatwo kontrolować i chronić obywateli, samozwańczy pogromcy przestępców będą jeszcze potrzebni, a może staną się tylko miejską legendą.
Paul Pope umieścił akcję swojego komiksu w Ameryce, która nie przypomina oazy wolności. Stany Zjednoczone z Batmana – Roku setnego to totalitarna dyktatura w orwellowskim stylu, w której ludzkie życie poddane jest nieustannemu nadzorowi. Istnienie Batmana zaburza społeczną harmonię, zagraża władzy, która nie może swobodnie realizować swoich interesów. Batman, osoba bez tożsamości, nieuchwytna, wywraca ustalony porządek, a jego działalność powoduje, że nadzorcy sami zaczynają czuć się nadzorowani. Batman to element chaosu, który zagraża pozornemu bezpieczeństwu uładzonego świata.
Pope przyglądając się postaci Batmana w setną rocznicę rozpoczęcia przez niego działalności, nawiązuje do ważnych momentów w dziejach bohatera. Czyni to poprzez odwołania do licznych tekstów poświęconych temu bohaterowi. Począwszy od wspomnienia pierwszego numeru „Detective Comics”, w którym opublikowano przygody Batmana, poprzez kampowy serial z lat 1966-1968 z Adamem Westem w roli głównej, po Powrót Mrocznego Rycerza Franka Millera. Zwłaszcza z komiksem tego ostatniego, i jego kontynuacjami, opowieść pop’a wydaje się mieć najwięcej wspólnego.
Sposób rysowania Pope’a znakomicie współgra z mroczną tematyką opowiadanej historii. Autor znany bardziej z rysowania niszowych artystycznych komiksów, szkicuje swoją opowieść kreską bliższą undergroundowym dziełom. Niepowtarzalny styl jego rysunków znakomicie oddaje zwierzęcy charakter Batmana, którego nienaturalność może przerażać. Ponadto zastosowana przez José Villarrubię pełna szarości kolorystyka, sprawia że Gotham przyszłości jawi się jako niezwykle podłe miasto.
Obok głównej historii w tomie Batman – Rok setny zamieszczono trzy krótsze historie o Batmanie autorstwa Paula Pope’a. Berliński Batman, najciekawsza z nich, opisuje losy Batmana w nazistowskich Niemczech. Baruch Wane, na co dzień malarz przypominający z wyglądu bohaterów filmu Kabaret, nocą przeistacza się w pogromcę nazistów, gotowego bronić liberalno-demokratycznego dziedzictwa. Nastoletni pomocnik przedstawia konfrontację Robina z Jokerem, który usiłuje wysłać tego pierwszego na tamten świat. Joker w wydaniu Pope’a wypada znakomicie. Trzecia dodatkowa historia (Złamany nos) ukazuje w żartobliwej formie nieuchronne konsekwencje wykonywanej przez Batmana „profesji”.
Batman – Rok setny i inne opowieści to komiks, z którym zdecydowanie warto się zapoznać. Główna historia wciąga dzięki intrygującej zagadce kryminalnej, osadzonej w bardzo mrocznej rzeczywistości. Batman – Rok setny to odświeżające spojrzenie na, mogłoby się wydawać, bardzo ograną w popkulturze postać.
Batman – Rok setny i inne opowieści (Batman: Year 100 and Other Tales Deluxe Edition), scen. i rys. Paul Pope, tłum. Tomasz Sidorkiewicz, DC Deluxe, Egmont Polska, Warszawa 2016.